Ett liv på tröskeln

tisdag, maj 15, 2007

Let's dance

Så var första lektionen avklarad. Efter att ha spenderat halva dagen på dynan där jag och Peder pillade lite med tidningen så var det dags att möta upp syrran på stationen. Morsan hade öppnat plånboken och sponsrat inte bara anmälningsavgiften utan också en kebabtallrik innan. Väl på norrlands letade vi omkring ett tag innan vi hittade rätt. När vi hittat vårt dansgolv så blev jag och syrran separerade ganska fort. Vi hade ju tänkt dansa med varandra, men istället fick man byta partner var 5e minut och jag fick svänga runt med allt från en söt brunett till en osmaklig typ i rosa tröja och ölmage.

Det var nybörjarkursens andra lektion vi hoppade in i, så vi antog att det skulle bli svettigt att hänga med. Det tog en halvtimme så flöt det på ganska bra och det var väldigt skoj. Klart roligast var att dansa med syrran de få gånger vi fick göra det, då vi tog ut svängarna och gav järnet. Medelåldern låg väl kanske på 23 så helt off var man inte heller. Något som jag inte kunde sluta förvånas över var att det var sån stor skillnad från person till person. Ett par jag var tvungen att dansa med var totalt jäkla talanglösa. Det kändes lite som att dansa med en mört. Kalla, fuktiga, livlösa händer och fingrarna var som fenor som klibbade mot mina. Jämförelsen är dock haltande och något orättvis, mörtar sprattlar faktiskt till ibland. Dessa var livlösa och det fanns inte ett spår av taktkänsla. Skandal!

Nåja, nog om det. Kvällen blev en succé även för mina hjältar i Lokomotiv Västerås som efter att ha mobbat mig gick ut och fixade ett oavgjort resultat mot ett riktigt starkt lag. Inte nog med att boysen hånar mig, till och med syrran hade berättat för dem på hennes jobb att hon skulle till Uppsala och dansa nybörjarbugg med lillebror och skrattade högt när jag väste fram att jag skippade säsongens kanske viktigaste match för att istället gå på danslektion och bad henne vara jäkligt passiv... Imorrn är det årsmöte för styrelsen och jag ska bli invald som styrelsemedlem och officiell redaktör för tidningen. Efter det är det fest igen... hårt liv.

För er grabbar där ute som vill lära sig hur man egentligen dansar men som inte vågar gå på nybörjarkurs så lider jag med er och har därför letat fram en enkel internetlektion som lär er allt ni behöver veta för att röja loss på dansgolvet med stil. Öva flitigt!