Ett liv på tröskeln

fredag, april 27, 2007

Att vara student

Nu sitter jag här igen, det är mindre än åtta timmar kvar till tentan och jag har inte läst en enda bok av kurslitteraturen. Jag klassas som student då jag läser ett utbildningsprogram på heltid. Heltid? Ha! Mitt största problem är att jag inte kan studera. Hur kan man någonsin kallas för student när man inte ens kan studera? Skolan har alltid varit en räkmacka. Sovmorgon har alltid vart mer av en rättighet än ett sällsynt privilegium och studier har jag sällan ägnat mig åt. Det har gått ändå på ett sätt eller ett annat. Högskoleprovet är ett bra exempel som passar så typiskt in på mig. En halv dag, en sabbad helg och runt 300-400kr för ett resultat som utklassar min prestation under tre år på gymnasiet. Problemet har aldrig varit att jag inte kan, bortsett från matten och spanskan, utan problemet är min fucking usla disciplin. Jag har karaktär som en jäkla fiskpinne!

Delkursen vi läser nu är metod och analys och sen lite vetenskapsteori. Totalt jäkla oväsentligt om man inte planerat att forska i ämnet, vilket jag givetvis inte har. Lägg till en finsk föreläsare som verka ha precis samma inställning till ämnet så blir det inte så spännande. Jag valde därför att bojkotta hennes larvigt tråkiga och oinspirerade föreläsningar och slappa istället. Idag hade jag bestämt mig för att gå upp tidigt och läsa hela dagen för att slippa omtenta. Jag vaknade något ...senare än planerat och gjorde sedan ett tappert försök till studier i Stadsparken med några från klassen. Nu känns det som att jag i alla fall har någorlunda koll på en del, men tydligen så är det tre delar på tentan varav två ska vara godkända. Bara att intensivplugga resten av kvällen? I teorin vore det klokt, men nu sitter jag här och knaprar på vidbrända köttbullar och böckerna ligger fortfarande i väskan. Jag förtjänar inte att bli kallad student... en kvasistudent är vad jag är.

Istället är det mycket annat kul som händer nu. Åsan kom hem med ett tidigare plan och förberedelserna inför valborg går på högvarv. Det ser ut att bli fem grabbar som ska sova här på söndag och fyra på måndag. Jag har 18 kvadrat inklusive toalett och hall. Det blir 3,6 respektive 3,0 kvadratmeter var och då har jag ett skrivbord, ett tv- bord och ett kylskåp som tar plats. Mysigt!



Känner Du dig rådvill inför valborg? Har Du inte sett de senaste moovsen på dansgolvet? Tycker Du att dans bara är för tjejer? Frukta intet, följ Ivans discodansskola och lär dig bli en hot stepper redan idag!