Ett liv på tröskeln

lördag, april 21, 2007

Jurassic Park

I förrgår kom besöket till slut. Jag klev av bussen vid Saluhallen för att svänga förbi pedagogen innan jag skulle ta mig till stationen för att möta upp Anna. Väl på bussen börjar det kräkas ner regn. Jag hade ett par jeans och tur nog en skidjacka på mig, annars helt oskyddad. Forest Hillsen är, praktiskt nog för det svenska klimatet, försedda med lufthål under själva sulan för att det inte ska bli för varmt. Där trängde det kalla vattnet nu istället upp och gjorde mina strumpor blöta. Väl på pedagogen kunde jag pusta ut för en stund, men när jag skulle ge mig av igen hade regnet bytts mot hagel. Jag löpte gata upp och gata ner till stationen som är en bra bit bort kom till stationen plaskblöt, det droppade från mig. Mina händer var knallröda av att ha blivit smiskade av små isklumpar, skorna pressade ut vatten när jag gick, byxorna var löjliga och det rann från jackan. Morsan betalade taxin hem.

Det blev en bit mat på Terassen, ett väldigt trevligt ställe vid floden i Uppsala innan vi rörde oss mot Västerås. Efter en titt i kylskåpet så kom jag fram till att det var roligare med ett välfyllt sådant och packade väskan. Gårdagen som skulle ägnas åt studier gick istället åt till att gå omkring på stan med syrran och mamma för att leta efter något att köpa... vad som helst. Det fanns inget. Det är helt jäka otroligt, tre timmar i en av de större städerna i Sverige och man hittar verkligen ingenting man ville ha även om man fick det gratis. Efter mycket om och men såg jag ett par röda skor från Schmoove, men de fanns bara i storlek 42. Bittert...

Kvällen blev desto mer lyckad, fucking hell! "Förfest" hos Sebbe med Jocke som sällskap och sedan bestämde vi oss för att gå till Blue Moon Bar. Jag har bara varit där en gång tidigare, på min studentkväll, men ryktena är många. Hade gårdagen varit en film hade jag varit huvudrollsinnehavaren i Dansar med Dinosaurier. Hela Västerås reservlag var samlat och att bli antastad av allt på två ben mellan 30 och 58 hör till vanligheterna. Lägg till en schlagerbar och ett dansgolv där musik som var tveksam redan -92 spelades för fullt och succén var ett faktum. En finlandsfärja på land och vi älskade det. Att åter igen få sjunga med i E- Types mästerverk "This is the way" (Comin' up, comin' up!) framkallade de allra mest positiva vibbarna, och Danne från Dingtuna och Marianne från Möcklinta nickade instämmandes. Kvällens höjdpunkt var när en av två killar i permobil som placerade sig precis utanfö dansgolvet blev "uppjuckad" av någon random dramapedaog från valfri förort. Shit, vilken kväll! Parken Zoo i Eskilstuna har inget att komma med. Vad är vita tigrar när vi har Tyrannosaurus Ingrid?

Jazz är fantastiskt. Jag har börjat experimentera allt mer med jazz men verkar ha en lite skev bild av vad det egentligen är. Igår gick jag in i två musikbutiker och förklarade soundet jag var ute efter. Jag vill hitta en kompromiss mellan ett instrumentellt Looptroop och 20- talsjazz från New Orleans med lite riviga blåsinstrument. Det första stället sa att sån musik fanns inte, men jag gick vidare och fick höra på allt från porrmusik till sleazy pianoplink ackompajerat av en tjock tant som sjunger soul. Dock fortfarande ingen träff... trip hop är någorlunda nära, men ändå inte. Acid Jazz är för udda. Någon med lite mer kött på benen? Ronny Jordan är rätt riktning, DJ Krush och DJ Shadow eventuellt men något för mkt hiphop. Den enda av klassikerna som gjort något som heslt intryck är Charles Mingus med sin skönt dansande trumpet (?).


Dj Krush - Kemuri
Vacker musik...

2 Comments:

  • fan vad du skriver bra. jag gillar inte att plugga till en tenta igen. tråkigt.

    By Anonymous Anonym, at 7:23 em  

  • Tack! Tentaplugg är alltid obehagligt, särskilt när det är dåligt eller fint väder ute...

    By Blogger Konservus, at 9:56 em  

Skicka en kommentar

<< Home