Ett liv på tröskeln

måndag, mars 19, 2007

Studiestruktur

För första gången i mitt 21- åriga liv så har jag planerat mina studier. Jag har gjort mer än så, jag har utvecklat min egna studieteknik som jag tänkte presentera här. Efter empiriska studier har jag slagit fast att jag är en nattuggla. Det är på kvällen kreativiteten flödar och saker och ting blir gjorda. Därför slog jag fast att jag enbart ska skriva på nätterna, om möjligt. Tentan består av fem essäfrågor och slutprodukten ska bli mellan 10- 14 sidor. Min plan är att med början igår skriva en fråga per natt, vilket skulle innebära att jag är färdig på onsdag natt och kan finputsa på torsdag och festa rumpan av mig på fredag. Denna tidsplan ger mig ledigt på dagtid och där är det helt fritt att disponera tiden. Nu är det så att jag inte bara vet att jag är en nattmänniska, men att jag också skjuter upp saker och ting som jag måste göra så pass mycket det går. Jag måste verkligen känna mig pressad att göra tråkiga saker, annars blir de sällan gjorda. Därför har jag vidareutvecklat min studieplan till en studieteknik, eller studiefilosofi om ni så vill.

Det hela började med att jag inte gjorde någonting alls den dagen vi fick ut tentan och skrev inte en rad dagen därpå heller annat än lite anteckningar. Istället gick jag ut på först Norrlands, sen Värmlands med Micke. Det var jättekul. Lördagen ägnade jag åt att slappa intensivt och göra så lite som möjligt. Det dåliga samvetet kom krypande allt mer och jag kände hur jag halkade efter. Den kvällen skrev jag nästan tre sidor. Idag sov jag länge, jag hade helt glömt bort att mamma skulle komma på besök igen och när hon ringde var jag inte alls förberedd. Jag ångrade bittert att jag sålt min plåt till bandyfinalen här i stan där hjältarna från Edsbyn vände och vann mot äckliga bajen men jag såg i alla fall matchen på ett café i stan mumsandes på en kycklingsallad med pasta och currysås. Disken har jag inte brytt mig om på flera dagar och mamma bjöd på dessert som fick bli min middag. Resten av dagen var jag bara allmänt glad, slappade, tränade med Micke, skrattade och köpte en massa godis och chips som jag tänkt ha under nattens studier. Istället åt jag upp allt det efter desserten. Varför? Jo, allt handlar om en teori om oförtjänta belöningar.

Jag ser till att belöna mig så mycket jag bara kan under dagtid. Jag sover oförskämt länge och gör absolut inget tråkigt på dagarna. Diskhögen bara växer, men jag lagar knappt ens mat utan det är total vila och nöje som gäller. Stereon går varm men jag får inte heller ägna mig åt något jag senare kan känna mig nöjd över. Allt jag gör på dagarna ska kunna ge dåligt samvete av något slag. Jag utnyttjar två av de sju dödssynderna, lättja och frosseri, så pass mycket jag kan. Mitt rum är mitt fort och jag lämnar det ogärna under dessa dagar. Detta leder till en stor obalans mellan endorfiner och bra och rationella handlingar. När jag har skaffat tillräckligt mycket oförtjänta endorfiner, ett stort konto av dåligt samvete, så är det dags att öppna word- dokumentet. Då känner jag att mitt dåliga samvete över min allmänna uselhet pressar mig till att åtminstone göra något produktivt, vilket innebär att jag får min hemtenta skriven, driven av rent och äkta dåligt samvete. När jag vaknar dagen därpå runt lunchtid så mår jag bra igen, för då har stenen lossat från mitt bröst och jag är fri att bygga upp ett nytt förråd av oförtjänta belöningar.

Det har gått så långt att jag till och med har börjat planera in mina oförtjänta belöningar i förväg. På onsdag t.ex. ska jag till puben och äta och dricka gott och se på den första semifinalen mellan Färjestad och äckliga Linköping. Jag ska njuta till fullo, och om FBK plockar hem segern på bortaplan kommer jag att må oförtjänt svinigt bra. Perfekt ur studiesyfte...

Veckans skivtips är Plan B med Who needs actions when you got words. Enjoy!

2 Comments:

  • jag gillar din studieteknik. min föll som en fura igår då jag bestämde mig för att det var roligare att sova. men inatt blir det ett långkör. ska försöka ta igen mig och göra massor. men jag är rädd för att det kommer bli som vanligt. ångestsömn. lycka till.

    By Anonymous Anonym, at 5:47 em  

  • jag stör mig också rejält på deras kategorisering. jag vet inte vcad jag är och inte vad jag vill vara heller. zoovillage har mer. och snyggare. synd att eddie murphy förstör hela min pluggkväll. men han är bra.

    By Anonymous Anonym, at 11:16 em  

Skicka en kommentar

<< Home