Ett liv på tröskeln

söndag, februari 04, 2007

Gasque

Vilken succé! Den andra kanonkvällen på rad, och jag kan inte göra mycket annat än att åter igen prisa utelivet i den här vackra staden. Vi var på Göteborgs nation för middagen, och passande nog så hängde det fiskenät från taket. Sillstrypare... saken är att de har märkliga öppettider här- de flesta ställena stänger redan vid 01.00. Förfesterna kan börja så tidigt som 16.00 och vid 21.00 går man ut. När jag väl satt vid bordet med förrätten framför mig hade jag redan 5-6 öl innanför skjortan och kvällen skulle ju till att börja. Det är inte konstigt att folk blir alkoholskadade här. I alla fall, middagen var kul och fylld av tal, skålningsritualer och sånger som alla utom jag kunde. Det vilar stor tradition över allt man gör här verkar det som, och ölen hjälper inte precis till att göra det hela mer begripligt, men man lär väl sig.

Vi rörde oss vidare till Norrlands nation, ett ENORMT ställe med väldigt bra musik och billig öl. Ett helt fantastiskt ställe om man är några stycken. Vi dansade resten av kvällen ungefär och humöret var på topp. Det är här den andra märkliga biten med Uppsalas öppettider kommer in i bilden. 01.00 är standard, men ibland har vissa ställen öppet till 02.00 eller som igår kväll, till 04.00. Detta verkar ske helt slumpartat vilket gör planeringen svår. Jag hade ju redan druckit en massa öl och nu ska man helt plötsligt hålla på i några timmar till vilket gör att man lätt blir aspackad. Lägg till studentpriserna på runt 20kr för en stor stark och ni har förutsättningarna för rejäla fylleslag. Jag kom hem vid 4.00 någon gång igår tror jag. Det är 12 timmars fest, dagen efter en annan stor fest. Det kan bara inte vara nyttigt, men jäkligt skoj! Det är blixthalka och blankis i Uppsala nu och att gå hem packad med finskor vid 4 på morgonen är alltid lika spännande. Min kostym var fin imorse också... slipsen råkade jag doppa i min öl, jag har matrester på olämpliga ställen lite här och var på byxorna och min skjorta och kavaj luktar pilsner.

Idag var jag lite öm i skallen men det var inte farligt. Jag tänkte vara ekonomisk och äta fil och dricka mjölk och till det steka ägg, för alla dessa produkter gick ut för ett par dagar sedan och då är det ju dumt att slänga det hela när magen ändå är van att käka skräp. Jag glömde att ha i fett i pannan och äggen blev lätt flamberade och smakade rost, men annars var det alldeles lagom. Planen var att plugga när man ändå bara ville låsa in sig och jag plöjde ett tiotal sidor i Bauman innan jag slocknade igen. O'learys bjöd på fotboll och middag några timmar senare och nu sitter jag här hemma igen. Imorrn är det föreläsning 08.15 med rödstrumpan. Jag hittade en vimmelbild från krogen i tisdags (tror jag) i stålmannenoutfit. Att jag ser ut som en lurig Steven Gerrard med svullen underläpp hör inte hit, se istället på den estetiska fullkomligheten i dräkten. Vi vann föga överraskande tävlingen och fick en stålmannen- matlåda fylld av godis som nu ligger kvarglömd någonstans på Göteborgs. Enjoy!

3 Comments:

  • HAHAHA, rullar mig i skratt! HAHAHAHA " estetiska fullkomligheten" Skriver du, så har du TEJPAT fast ditt märke, fruktansvärt kul!. Kommer ihåg när du var så stolt när du hade sytt nåt på din packpackar ryggsäck. Dumt att glöma godislådan dock, kunde du ju ha skickat till moi!. Lycka till på lektionen imorn med rödstrumpan!

    By Blogger Eunice, at 1:10 fm  

  • PS: Högst tveksam till din smak nu, att ställa upp på vimmel iklädd i trikåer ?!, du som springer ifrån vimmel i vanliga fall. MKT märkligt

    By Blogger Eunice, at 1:13 fm  

  • Well, jag hade ingen kamera och ville själv ha en bild på klädseln, så när jag gick uppför trappan till andra våningen kom en snubbe och frågade om han fick ta en bild.

    On public demand kan man säga, man måste ju ge folket det dem vill ha... mig. ;-)

    Klart jag tejpade fast det. Jag har ingen syutrustning, märket var av papp och jag har bättre saker för mig än att knyppla. I alla fall är det vad jag försöker intala mig själv.

    By Blogger Konservus, at 1:19 fm  

Skicka en kommentar

<< Home