Ett liv på tröskeln

söndag, januari 21, 2007

The Aftermath

Idag fick jag lida för gårdagens handlingar. Jag hade ställt klockan på 12.00 och planen var att vara på O'learys nere på stan runt en timme senare. När alarmet gick igång visste jag att det skulle bli en lång och plågsam dag. Huvudet värkte och jag mådde inte särskilt bra. In i vår gemensamma dusch kom jag till slut i alla fall. Det är en sån där usel dusch med två separata kranar, en för varmvatten och en för kallvatten. Man brukar lära sig ungefär hur mycket man ska skruva efter ett tag, men inte med denna. Det räcker att vrida den ena kranen en liiiiiiiiten liten bit för att temperaturen ska gå från svinhet till svinkall. Idag var det något positivt, den inledande skållande värmen brände min hårbotten och tvingade min kropp att reagera. Brännskadorna var bara av klass två ungefär och de efterföljande köldskadorna neutraliserade det hela ganska bra.

Gröten var klar en halvtimme senare och jag slog mig ner vid mitt köksbord (jag anser att det är mitt då ingen annan vågat närma sig av rädsla av social kontakt med en medmänniska, huga!). Den första skeden gröt svällde i munnen i takt med att magen gjorde sitt bästa för att jag inte skulle svälja. Med en stor klunk billigt mineralvatten med skogsbärssmak gled den långsamt nedåt men mötte stort motstånd av min kropp. Varje cell satte sig i försvarspositioner och efter en halv portion och en hel flaska vatten gav jag upp och jag och Elias rörde oss mot bussen. Vi var i ungefär lika god form men det var kul att prata om gårdagen, för det var en ganska lyckad kväll.

Väl på O'learys möttes vi av en finsk biff i dörren som frågade om vi ville äta. Blotta tanken på mat fick mig att må ännu lite sämre och vi förklarade att vi inte tänkt äta något. Då måste ni köpa något att dricka för 50kr sa han, och sålde oss varsin dryckesbiljett á 50kr. Jag ville inte dricka cola för 50kr och på något sätt lyckades Elias framföra tesen att det bästa vore att beställa in en stor stark på ett övertygande sätt. Det skulle ju få oss att inte vilja ha mer öl, och det lät logiskt och bra, för öl var det sista jag ville ha. När den sedan stod där på bordet och äcklade mig kom jag på att jag inte ville ha någon öl redan innan, men då var det för sent. Den gick ner i alla fall tillsammans med en skål popcorn som jag beställde in för att hålla hungern borta då jag ändå inte klarade av att äta något. Matchen var en succé och det var närmare 3-0 till Liverpool än 2-1 till chelsea.

Väl hemma igen slocknade jag en halvtimme innan hungern gjorde sig påmind igen. Jag gav mig ut i köket igen och lagade pytt i panna samtidigt som jag snackade med Huri en halvtimme. Bortkastad mat visade det sig, då jag bara fick ner drygt halva portionen. Min stekpanna är löjligt liten också, så vill man steka pytt så får man antingen ha tålamod och steka i två omgångar eller hälla i allt på en gång och hoppas att den inte smakar fuktigt. Min smakade fuktigt... jag ägnade sedan ett par timmar åt att planera en hockeyresa till Mora på lördag då mellan 800-1000 Färejstadare invaderar hålan. Det enda problemet är att samma dag börjar insparken men jag funderar på att skolka de första 3 timmarna. Det visar sig hur det blir...

Ett snöoväder drog in över Uppsala ikväll och det var en jäkla massa snö som föll. Det ska bli värre imorrn och på måndag med starka vindar och svinigt kallt väder (trodde inte det kunde bli mycket värre) med temperaturer på runt -10 grader. På måndag är det normbrytardagen och vi ska samlas i gruppen på stan klockan 10, en tid som JAG föreslog och som jag först nu inser är på tok för tidigt för mitt fysiska och psykiska välbefinnande.

I Elias korridor är det alltid livat och trevligt. Gänget var samlat hos Frenchy, den franska utbytesstudenten från Toulouse som borde extraknäcka som skärmsläckare någonstans. han är en sån typ man garvar åt bara man tittar på, han behöver inte göra något särskilt, han är bara kul. Extra underhållande är han när han blir irriterad. han skulle ha följt med oss ut igår, men ett större vrak till människa har jag aldrig sett maken till. Om jag inte mådde bra idag så var han en slemhög på botten av Östersjön igår. En radioaktiv slemhög... vi rörde oss ner hit och mitt Nintendo 8-bit fick göra bejublad comeback med spelet Punch out. Mitt nintendo är lite lurigt, det krävs en hel del trixande för att få det att fungera. Jag försökte slå på det och så vilket faktiskt funkar ibland, men då klev Pedram fram och utövade lite Persisk magi och vips så satt vi där i någon timme.

Strax efter 23.00 var kroppen redo för dagens första riktiga mål mat. Köttsoppa stod det på burken jag öppnade, fast det luktade mer hund än kött. Skit samma, jag följde instruktionerna noga och åt direkt ur kastrullen. En kastrull är överlägsen en djup tallrik på många sätt.
1. Äter man direkt ur kastrullen blir det mindre disk.
2. Det blir mindre att diska om man äter direkt från kastrullen.
3. Man behöver bara diska kastrullen och skeden om man äter direkt från kastrullen.
Detta var bara tre av många fördelar, men den främsta är att man slipper diska så mycket, och det är alltid uppskattat. Det visade sig dock vara en skandal inom konservburksvärlden, något hade plockat ur köttet ur min soppa! Jag ansträngde mig verkligen, men trots full fokus i kastrullen hittade jag inte mer än ett par fattiga små köttbitar i något de kallar köttsoppa. Däremot fanns det en jäkla massa sönderkokta morötter, lökbitar och något som jag inte ens vill försöka identifiera och sjuka mängder vatten.

Spaghetti med köttfärssås är spaghetti med köttfärssås och inte köttfärssås med spaghetti av en anledning: Maträtten består till största delen av spaghetti och den mindre delen köttfärssås. Det är likadant med alla maträtter som innehåller fler delar än en. Det gäller även om man delar upp delarna i maträtterna till midnre delar. Köttfärssås består t.ex. naturligtvis till största delen av just köttfärs. Lingonsylt har förhoppningsvis lingon som huvudingrediens, även om Bobs variant börjar närma sig majoriteten socker. Ärtsoppa med fläsk är en soppa som innehåller mer ärtor än fläskklumpar. Varför gäller inte samma regler med min burk köttsoppa? Upprörd gick jag tillbaka till soptunnan och läste på burkens innehållsförteckning. 52% grönsaker, 11% kokt nötkött stod det... borde det då inte rent logiskt vara en grönssakssoppa med köttbitar i och inte köttsoppa? Nej, det vore också orättvist då ordet köttbitar antyder att det skulle vara fler än en liten usel köttbit där i, vilket knappast var fallet med min burk. En burk skulle dessutom spädas med 5,5 dl vatten, vilket är samma mängd som redan fanns i burken. 11% av de 5,5 deciliter soppa som fanns i burken innebär alltså 0,605 deciliter köttbitar. 0,605 deciliter kött i en soppa på 1,1 liter?! Hur i helvete fick de den ekvationen att gå ihop som köttsoppa?! Felaktig marknadsföring så det skriker om det och jag överväger att stämma de giriga jävlarna för en vattnig måltid.

Upprörd återgick jag till mitt rum och ägnade resten av kvällen tittandes på boxning på tv och chattandes på MSN. Imorgon blir det återfall på O'learys med en ny fotbollsmatch i snöstormen. Det är ett hårt liv...

1 Comments:

Skicka en kommentar

<< Home