Ett liv på tröskeln

lördag, januari 20, 2007

Värmland

Så var första utekvällen och första skoldagen avklarad. Min klass verkar väldigt vettig, mot alla odds då jag brukar hamna i reservlaget. Min grupp var väldigt kul och klassen består till 75% av tjejer så det var uppskattat. En professor lika spännande som en tegelsten gjorde mig dock lite nervös då han ionledde sitt välkomsttal med att förklara att elever brukade uppfatta hans kurs som för svår och för jobbig... men samma elever hade bara lagt ner 20-25 timmars studier i veckan, och då kunde det ju inte vara för jobbigt, eller hur?... Jag undrar om jag har pluggat 20-25 timmar sammanlagt i hela mitt liv. Jag tvivlar.

Uppsala är en vidrigt kall stad. Av någon anledning hade programmet valt att lägga flrsta träffen 9.00 i Engelska parken, på andra sidan stan och inte 12.00 som jag trodde/ hoppades på. Jag cyklade och jag dog. Det är förbannat jäkla kallt och jag funderade fler än en gång på att kura ihop mig i fosterställnig och lägga mig och dö i något dike längs vägen. Det är ALLTID kallt här, och det är inte småkyligt heller, utan brutalt jäkla svinkallt, alltid.

Det var svårt att fokusera sig ordentligt på föreläsningen då som sagt majoriteten var tjejer mellan 20-25 år och dessutom folk jag inte sett förr vilket gjorde det mer intressant. Vi fick uppfiten att bryta mot en norm, t.ex. tränga oss före i en bankomatkö eller sjunga högt på bussen för att se folks reaktioner. På måndag ska dådet utföras, och jag ser fram emot det. Det ska bli skitkul! Gruppen är inte heller fylld av amöbor utan vettiga personer som kan tänka utanför boxen.

Ikväll var som sagt första kvällen ute i Uppsala, och det var en intressant kväll. Jag var jättetrött och sov en halvtimme innan allt började. Humöret var på topp och ölsinnet jublade över mina iskalla Sarek. Värmlands nation, mitt andra hem, var målet och kön var lång redan vid 11. De stänger 1.00 här så det gäller att vara ute i god tid. Redan i kön träffade vi (Elias, jag och Pedram) ett par tjejer. De var något äldre, 23 och 24 men väldigt trevliga. Värmland var ett bra ställe, med ett stort dansgolv och ett till i ett litet bibliotek (!?). Jag lyckades få till en liten romans med en av tjejerna mot slutet av kvällen, men hon var totalt jäkla talanglös på att kyssas och det var kraftigt störande. Det var som att pussa en mixer. Elias tog tid på sig och kvar på parkbänken i kylan satt jag och Pedram och väntade. Elias fick kompensera oss med taxi hem och jag bjöd på burgare. Kvällen började som den slutade och VSK- ramsor ekade mellan de gamla tegelbyggnaderna i city. I morgon drabbar Liverpool och Chelsea samman och på söndag väntar Scumsen mot Arses. Båda matcherna är givetvis inplanerade på O'learys i stan med Elias och boysen.

Jag älskar Uppsala! Lägg till 10 grader på medeltemperaturen och ta bort vinden och jag flyttar hit för alltid.