Ett liv på tröskeln

onsdag, januari 24, 2007

Tofsmössa

Jaha, jag känner igen känslan. Det var inte länge sedan jag vaknade upp med mos i huvudet och lätt illamående. Japp, jag var bakis igen idag. Vi skulle ut och "ta en öl" på Gästrike- Hälsinge Nation igår kväll, men det var skitkallt så vi fick löpa till första bästa pub istället som blev Norrlands Nation. Det var ett ställe fullt av långbord med fula och fulla människor, så vi passade in ganska bra. Bartendern var färsk och när jag skulle beställa min burgare frågade hon vilken sort jag ville ha. Sort, frågade jag, vad finns det att välja på? Eeh, vi har lyx och... sen vet jag inte mer. Ok, vad är en lyxburgare? Det vet jag inte svarade hon. Jag kikade på tavlan och bestämde mig för burgaren Rolle eller nåt liknande. Efter en stund fick jag in den, hon fnissade lite och frågade om jag kände kocken för hon hade tydligen gjort ett konstverk av min burgare med två fingeravtryck i brödet som näsborrar och två gurkskivor som fick bli ögonen på en groda.

Måttligt imponerad började jag i alla fall tugga. Efter ett tag började det bränna i huvudet och det ångade i munnen... vitlök! Micke som satt mittemot skruvade lite på sig och klagade försynt över lukten, men den kostade bara 49kr så det fick gå. Rolle visade sig bestå av en köttbit med vitlöksbitar, ost och vitlöksdressing. Verkligen klockrent val om man ska ut. Det fina men samtidigt livsfarliga med nationerna är prisnivån. jag skulle bjuda på en runda och beställde in fem stora. 95 kr sa bartendern. nej nej, jag betalar för allihop, sa jag. Ja, de kostar 19kr styck. Julafton! Ölen flödade till höger och vänster och det märktes att det var lärarstudenter man var ute med. De snackade om någon TV- serie och då blir en kille mycket upprörd och säger något om att han stör sig sjukt mycket att en person i serien hade ett svärd som var hopplöst historiskt inkorrekt. Ett bredsvärd liksom... hallå?

Vi hamnade till slut hos Rickard, en snubbe från Småland. Han bjöd på Whiskey och trots att jag sa att jag hatade Whiskey och inte drack ren sprit heller så fick jag mig en jävel. Jag tog en sipp, konstaterade att det fortfarande smakar gift och drack inget mer. Runt tvåtiden var det dags att röra oss hemåt tyckte jag och Micke. Elias däremot ville snacka känslor och blev kvar. Vi tog en taxi hemåt och jag höll mig uppe en stund till och överdoserade vatten för att få det att sluta snurra. Elias hade tydligen stannat till 4-5 någon gång, försökte gå hem men insåg att det fortfarande var brutalt jäkla skitkallt och ringde taxi även han.

Majoriteten av min grupp skolkade från morgonens föreläsning. De gjorde de rätt i, det var skittrist och jag var megatrött. Det är oartigt att inte titta på den som pratar upprepade jag för mig själv och tvingade mig själv att åtminstone se intresserad ut. Det gick sådär... Nu mår jag dock bra igen, jag repade mig redan vid lunch då kroppen fick förbereda sig för att inta något vegetariskt hokus pokus i restaurangen i Engelska parken. Jag fick en lammfärsbiff så helt illa var det inte, men menyn var skrämmande. Jag träffade Anthony från korridoren ett par gånger idag, väldigt trevlig typ. han är lite som en hustomte i korridoren. Idag kom han ut i köket med gummihandskar och gick sedan in i den gemensamma duschen för att gräva upp alla hårbollar från avloppet. Sånt man brukar göra på onsdagseftermiddagar...

Efter alla föreläsningar idag så tog jag och Erik sällskap ner på stan. Jag vill ha en tofsmössa, en sån där klassisk gammal skitful sak, ofta med lika gräsliga tryck på. Jag vet inte varför jag vill ha en sån, men en svart ska jag ha. Inte ens Myrorna hade någon! De finns inte längre, en etnisk rensning tillika mössmord har genomförts i smyg av modeindustrin och jag är upprörd. Nu har jag dock hittat en reklamfirma i Göteborg som har dem, så jag bad om prisförslag på en mössa. Beställer man produkter för över 10 000kr så får man dessutom 5% rabatt, men förhoppningsvis når inte min mössa upp till de nivåerna.

Uppsala låg tvåa i statistiken över klamydiautbrott år 2006. Bara Jämtland var värre. Vad som är fel på Jämtland vet jag faktiskt inte, men deras sammanlagda befolkning är väl ungefär lika stor som Dingtuna. Hur går det till?! Så fort jag får tag på min mössa går jag i alla fall säker. Den lär funka utmärkt som avtändande preventinmedel, klamydia lär vara mitt minsta problem i vinter. Snö finns det också massor av här. På väg hem efter nederlaget på stan missade jag bussen och jag ville inte vänta i 10 minuter i snöstormen så jag traskade hemåt. Det är en bit och halsduken och luvan var helt vita när jag kom hem, det bokstavligen talat kräktes ner snö på mig.

På lördag börjar insparken/ nollningen, jäklar vad kul det ska bli! Moraresan fick bli offrad för att jag ska ha energi kvar när det gäller. Tyvärr är festen lagd i Flogsta som är ett betongghetto på andra sidan stan, så inte nog med att jag måste ta mig dit i kylan, jag lär dessutom bli knivmördad några gånger på vägen, men det är smällar man får ta.