Ett liv på tröskeln

lördag, februari 03, 2007

Fredag

Seminariumet gick över all förväntan trots vissa komplikationer. Jag försov mig, givetvis och fick ta en taxi till skolan. Min del av seminariumet var att bullshitta lite om Vaxholmsmålet i EG- domstolen och spåna lite om vad följderna blir. Seminariegruppen (inte min, utan hela gruppen) var lite seg så det krävdes lite provokationer om uttåg från EU osv. innan de tände till. Jag kom hem ganska glad, somnade och sen var det dags att gå ut igen. Det blev en blöt och relativt dyr kväll på Värmlands och sedan något skitställe som hette Se7en. Uppsalas svar på Silk, ungefär.

Jag har lite dåligt samvete idag. Igår fick jag syn på ett par Adidas Forest Hills som jag var tvungen att köpa. De var inte billiga och jag behöver verkligen inte skor, så nu står de här oanvända med kvittot i påsen. Jag vill ha ett par längdskidor och det kostar runt 1500- 2000kr och det har jag verkligen inte råd med om jag vill behålla mina skor. Dessutom behöver jag nya jeans.

Min föreläsare är usel. Hon är ganska trevlig att lyssna på, men det ger ingenting. Det är lite som att äta popcorn när man är hungrig. Det smakar ganska gott, men man blir knappast mätt och matnyttigt är det inte heller. Sedan är hon en outtalad rödstrumpa så det skriker om det. Ett exempel var när hon mitt i en mening slänger in "ungefär som män, de har ju tagit sig rätten att slå och förtrycka kvinnor." som att man pratade om vädret.

Det är sociologi jag läser nu, om gruppers beteende och så. Jag älskar stereotyper! I Engelska parken kryllar det av rödstrumpor. Det är sociologer, lärare och dylikt. Går man några hundra meter längre ner längs vägen så ser man Ekonomikum, ekonomernas högborg. Har man turen att passera där när en klass kommer ut får man sig ofta ett gott skratt. Tänk er själva ett hundratal ABBare fast yngre gå ut tillsammans med sina portföljer. Alla verkar också vara medlemmar i Stockholms nation där alla brats i staden träffas över en latte. Kalmar däremot har Cubakvällar och hela kårorganisationen här lutar starkt åt vänster. Hela Uppsala genomsyras av politik, och jag har lärt mig att uppskatta det. Det var störande till en början, men man håller sig på tårna. DN har helt plötsligt seglat upp som favorittidningen och ledarsidorna blir diskussionsämnen.

Imorse dundrade mobilen igång tidigt och jag förbannade den jävel som försökte kontakta mig klockan 8.00 en lördagmorgon. Huvudet värkte och av smaken och känslan i munnen att döma kändes det som att jag slickat på gatstenar och jord hela gårdagen. Jag bestämde mig för att inte svara, det fick ringa så mycket det ville. Efter några minuters terror fattade jag att det var alarmet som gick och sedan kunde jag inte riktigt somna om. Runt lunch kom familjen och hälsade på och lämnade av en del saker som skrivare och lite saker till Thailand. Vi rörde oss mot stan jag blev bjuden på utsökta oxfiléfajitas på Terrassen. De hade köpt gardiner åt mig, men de var skitfula så vi gick till hemtex och jag plockade ut ett par gardiner av trä som såg tuffa ut. Nu måste jag hoppa in i duschen, ikväll är det Gasque på Göteborgs och skjortan är struken! Det är en stilig grabb som kommer göra Uppsala osäkert ikväll, så lås in era systrar och döttrar!

1 Comments:

  • Hej! Jag har läst lite i din blogg och jag tycker absolut att den är lästvärd, kul! Som Uppsalastudent i exil är det alltid kul att läsa om hur andra uppfattar min "hemstad". Reagerade dock på när du skriver att Kalmar Nation har "cubakvällar"... Jag har själv varit engagerad i nationen i flera år, bland annat suttit i styrelsen, och så vitt jag vet så har det aldrig arrangerats något dylikt. Nationen ska vara, och är, opolitisk - även om medlemmarna självklart kan ha politiska åsikter. Jag tror att du blandar ihop dessa "cubakvällar" med en klubb som nationen hade för några år sedan, den hette nämligen Cuba men var helt och totalt opoltisk. Nåt ska ju en klubb heta och denna fick namnet Cuba. Idag heter klubbarna Pang Musik! och Boom goes the Dynamite och de är lika opolitiska. That's it!
    Detta är absolut inte menat som nån kritik, mest som lite kuriosa! Hoppas du får en bra studietid i Uppsala, det är en fantastisk stad att plugga i!

    By Anonymous Anonym, at 1:13 fm  

Skicka en kommentar

<< Home