Ett liv på tröskeln

fredag, mars 02, 2007

Skåne, del 1

Igår var en dag fylld av transporter. Först bussen till skolan för att avklara seminariet, som gick åt helvete. Irriterad fick jag sedan löpa med min spontanpackade jätteryggsäck genom hela stan för att hinna med Upptåget till Arlanda. Allt gick som smort ända tills jag landade i Sveriges svar på Hades, Skåne. Planen var att jag skulle ha flyt med att få väskan tidigt, vilket jag fick, så att jag kunde hinna med den tidiga flygbussen till Lund C och därifrån springa på tåget som gick 5 minuter senare. Något sket sig dock, bussen skulle lämna 20.35 men 20.36 var förarplatsen fortfarande tom. Den västbeprydde busschauffören tog sedan ton i mikrofonen och förklarade att han bestämt sig för att vi skulle vänta in en flight från Ryan Air och att vi därför skulle bli 10-15 minuter sena. Jag blev grinig, gick fram och frågade om tåget skulle vänta på mig i Lund C eftersom min buss tydligen blir sen, och då sa han att det beror på deras service, men jag kunde ju alltid ringa och fråga. Vansinnig fick jag snällt sätta mig ner igen. Det var ungefär här allt började gå fel...

Tåget till Helsingborg missade jag givetvis och kortautomaten vägrade acceptera mitt kort så jag kunde inte köpa någon biljett till nästa tåg heller. Saken var den att jag tydligen använt SJs biljettautomater, men jag skulle resa med något som hette Pågatåget. Pågatåget visade sig vara något Skånetrafiken köpt loss från inbördeskriget i det forna Jugoslavien. Jag var givetvis otrevligt kissnödig och en toalett på tåget var tydligen för mycket att kräva. Anna visste fortfarande inte när exakt jag skulle komma, och min telefon underlättade inte det hela när den bestämde sig för att gå i strejk. Den ville bara inte, och jag misstänker starkt en hämndaktion från Telia då jag är på väg att byta bort dem. Fram kom jag till slut i alla fall.
Det var inte mycket att vinka på utan festen började direkt hos Anna. Hennes klass är ruskigt social och det var enkelt att bara slå sig ner nånstans och börja prata. Lite läskigt var det att alla verkade veta precis vem jag var, men jag kände ingen. Det blev en kul kväll i alla fall om än fylld med en del ...oväntade incidenter. Ribban ligger högt från kväll ett, och idag har varit en jäkla mardröm fram tills efter en power nap nu på eftermiddagen på tre timmar. Jag drack bara runt 5 öl, riktigt orättvist. Inte ens resorb hjälpte särskilt mycket. 01.30 Igår kväll fick jag ett SMS från FlyMe, flygbolaget jag åkte med. Det här är vad som stod:

"FlyMe Sweden ab begärs i konkurs. Alla flygningar är inställda. För mer info se www.flyme.com."

What the hell? Kan de ens göra så. Jag skickade iväg en juridisk fråga till syrran som sa att chansen inte var stor för pengarna tillbaka. SJ hade slutsålt på varenda fucking tåg från HBG till Uppsala och att sätta sig på Swebus Express i 9 timmar lockade inte. Nu visar det sig att hjältarna på Sterling.dk kliver in och ger mig och andra gratisbiljetter till de fria stolar på flygningar de har. Detta innebär att jag måste åka till Sturup tidigt som attan på måndag och hoppas på det bästa, annars vet jag inte vad jag gör.

Nu är det dags att inleda dag 2 av 3 dagar av festligheter. Helsingborg är en förbannat vacker stad förresten, klart sevärd och mycket dynamisk!