Ett liv på tröskeln

torsdag, februari 22, 2007

Kursstart

Morgonen kunde inte börjat mycket sämre. Min jet lag sitter i och vägrar att släppa sitt grepp om mig även fast den borde vara över. Jag vaknade 6.50 och förbannade mig själv. Efter en stund lyckades jag somna om. Väl i duschen ett par timmar senare fortsatte plågan. Någon en trappa upp sjöng på Gläns över sjö och strand, en låt som inte ens borde få finnas, än mindre sjungas högt i en dusch. Får jag reda på vem det är kommer benpipor ryka. Dessutom var det en pöl vid min toalett. Jag muttrade några svordomar över grabbarna som var här igår kväll men kom sedan på att den inte var där när jag gick och lade mig. Läckage... great. Jag moppade upp allt bara för att välkomnas hem igen i eftermiddags av en ny pöl. Studentstaden har lite att jobba på...

Det kräktes ner snö som vanligt så det fick bli en bussresa till den nya kursens första föreläsning. Den här har betydligt mer substans än introduktionskursen. Vi har tre hyfsat tjocka böcker att leka med och de ligger på en helt annan nivå än tidigare. Redan ikväll ska jag läsa lite drygt 50 sidor i en för att inte halka efter. Bland studielitteratur, oavsett kurs, finns det alltid en Bauman. En Bauman är en bok med väldigt liten text och den ska vara både svårläst och ovanligt tråkig. Dagens Bauman var Det Sociala landskapet av Ahrne, Roman och Franzén. Föreläsningen inleddes av Personalarnas mångfaldsombud, en okarismatisk typ med ett fågelbo som frisyr. Jag tror inte någon skrev upp sig...

Vi kom in på en diskussion om den fria viljan, ett ämne lärarna verkar älska att ta upp. Jag tror inte på den fria viljan och fick försvara min ståndpunkt mot en tjej på första raden. Till min hjälp kom en sylvass kille som formulerade ett par meningar som jag inte ens tänker försöka återge här och saken var klar. Ingen förstod tillräckligt för att ens försöka bemöta hans ståndpunkt, mycket underhållande.

Igår var det mitt första möte med klubbutskottet på Dynamiqus. Vi ska arrangera en fest med gangster-/kriminell-/bandittema ute i flogsta och det kommer bli hur bra som helst. Jag besökte Myrorna idag och köpte ett par skitfula, men vita, byxor och ett par vita hängslen. Alex från A Clockwork Orange blir min förebild, och är det någon som har ett träfärgat slagträ, modell mindre eller kanske själva filmen att låna ut så hör gärna av er!

I morgon är det förfest på kantorn. Gänget har laddat för det här i över två veckor, så jag överväger att förbereda med en dubbel dos resorb och tandskydd innan jag ens närmar mig Kantorsgatan 10. Värmlands kommer aldrig bli detsamma efter morgondagen, och det säger jag av ren erfarenhet. Det här gänget kan festa...

På torsdag nästa vecka ska jag hälsa på Anna och Huri. Jag flyger till Kastrup från Arlanda och har precis bokat biljetterna. Att boka biljetter är inte alltid det lättaste. Som alternativ fanns "Synskadad utan hund". Jag är närsynt, alltså synskadad, och någon hund har jag aldrig haft. Ger det då mig rätten till särbehandling och en extra chokladbit på planet? Det verkar inte som så.