Ett liv på tröskeln

fredag, april 27, 2007

Det man förtjänar

02.15 hetsringde någon på min dörr. Min ringklocka kvittrar inte precis utan det är som ett hest bomblarm som går. Ingen var vid dörren men det var steg i trappan. Skit samma tänkte jag men hörde stegen vända efter en stund. Ner kom den franske utbytesstudenten Frenchy och hans kompis, dyngraka och ville prata och drog i mig. Jag förklarade att jag pluggade inför en tenta och inte var så sugen på att prata, särskilt inte som han var riktigt jäkla jobbig. En kvart senare går larmet på rummet igen och nu blev jag grinig. Ingen där denna gången heller, men någon fnissade under trappan och där satt min snigelmumsande sumpråtta till vän. Jag sa att jag skulle skriva tenta om runt fem timmar och bad honom hålla käften och gå och lägga sig. Redan här visste jag att allt skulle bli skit.

Det kom nya begrepp på nya begrepp. När klockan passerade fyra bestämde jag mig för att inte gå och lägga mig trots att ögonen snurrade. Kvart över fem orkade jag inte längre, utan snörade på mig fotbollsskorna och gick ut och lirade fotboll ensam i en timme. Väl i tentasalen så kom fråga på fråga, jag var dåligt förberedd och hade klara svårigheter med att förstå vanliga meningar. Tröttheten kom i vågor som jag fick möta upp med cola och försöka skriva när en positiv kurva kom. Efter att ha ordbajsat tills handen krampade gjorde jag en överslagsräkning och kom fram till att jag skulle få ca 10 poäng. 11 är godkänt. Väl utanför snackade jag med några andra och den förväntade poängen sjönk till 7. Åt helvete...

Efter en sväng på stan så gick jag hem igen, deppig och något förvirrad. Eller deppig kanske är fel ord, apatisk passar bättre. Jag kunde i alla fall inte sjunka lägre. Jag ringde syrran för att få lite sympatier men hon sa vad jag redan visste. Jag måste skärpa mig... fuck. Visst kunde saker och ting bli ännu lite jävligare. Jodå, när jag satte i nyckeln i låset kom jag på att jag cyklade till tentan idag. Jag gick hem...

Vädret var dock på min sida, det finns sämre dagar att kugga en tenta även om det inte lär bli särskilt mycket fest ikväll för min del. jag och Micke satte oss på gräset i stolta Kantorn. han skriver tenta just nu och jag ägnade mig åt lite terapiarbete med ett rakblad, ett par burkar med sprayfärg och laminerat papper. Resultatet blev Lokomotiv Västerås första matchtröja, och den är förbannat vass. Skapandeglädjen gjorde allt lite bättre igen och jag fortsatte med att snida ut den mest avancerade stencilen jag gjort någonsin. Nu ska jag på stan och hämta ut kårleg åt Åsan och Wässman. Dags att börja ladda inför festen, vad man nu har för anledning att fira. Det ska bli fyra grader på Valborg. Typiskt...