Ett liv på tröskeln

söndag, november 19, 2006

Dante

Jag är allergisk mot katter. Katter däremot verkar älska mig av någon anledning, antar att de känner sånt på sig, vilka som tål dem och vilka som inte gör det. I och med att katter är världens lömskaste djur som smyger omkring och bara kurrar när det passar dem så siktar de givetvis in sig på den svagaste länken och attackerar. I fredags var jag hemma hos Jocke och Elin för att titta på film med Elins två kompisar, Anna och Anna. Jag känner av katterna direkt när jag kliver innanför dörren och hela kvällen ägnas åt nysningar och snorigheter. Jag såg hur mycket de njöt... Den ena av Annorna var en ganska trevlig och vanlig tjej. Den andra däremot var allmänt jobbig. Hon var skitsmart och snackade om Dantes "Divine Comedy" som om det vore senaste numret av Kalle Anka som alla givetvis läst och reflekterat över. Vi andra satt som de dräggelmongos vi egentligen är och plågade fram nervösa skratt i soffan.

I alla fall, jag åkte hem runt midnatt och fick tag på tjejen jag träffade förra veckan på telefon. Hon var hårmodell på BMB och var vaken så jag föreslog en öl på stan. 15 minuter senare möttes vi upp. Hon hade en konstig frisyr, det såg ut som en brun innebandyboll med röda snören i som satt i bakhuvudet. Säkert estetiskt riktigt enligt konstens alla regler (5 timmars förberedelser!), men det såg inte så skönt ut även om hon var vacker. Morgonen efter, eller eftermiddagen eller vad man nu vill ha det till gick vi till Piazza Di Spagna och åt någon fiskrätt som kostade betydligt mer än vad det smakade. En besvikelse, men katterna var säkert nöjda i alla fall. Jag vet att de vet...

Igår, lördag, så var planerna att fira Jonas med pompa och ståt. Jag ville att han skulle få två biljetter till Kungliga Operan i Sthlm men blev nedröstad och det fick bli Disney on ice istället i Globen. Ett kulturellt stolpskott visserligen, men han verkade glad så den obildade pöbeln fick rätt till slut i alla fall. Jag tror Opera är lite som Guinness, antingen så älskar man det eller så är det odrickbart. Jag vill smaka! I alla fall så möttes vi upp hos Jocke och kattjävlarna hade rustat för krig. De körde en hård linje med kemisk krigsföring och jag fick andningssvårigheter i samma takt som Jocke blev allt mer packad på Jonas whiskey. Nysningarna förbyttes i hostningar och när vi väl lämnade var Jocke kalasfull och katterna hade vunnit ännu en gång... allt tack vare att jag fumlat bort mina svindyra allergipiller. Typiskt...

Konrad var målet för kvällen, och efter att Jonas fått ta del av en halvtimmes fascinerande utläggning om rörmokeriets för- och nackdelar så var vi äntligen där. Längre än så kom vi inte då en i sällskapet ansågs vara lite väl rund under fötterna för att komma in, så puben blev målet istället. Elin och Jocke rök ihop lite och det hela slutade med att de åkte hem samtidigt som vi träffade på Emil (Lil' E), Ceder och Dan utanför Bill & Bob. Reservlaget var tydligen samlat på B&B denna kväll så vi gick till Pitcher's för att snacka lite och svinga ett par bägare. Världsvan connoisseur som man är vill man givetvis inte dricka Pripps på puben utan gärna lite mer spännande varianter som inte bara är hutlöst mycket dyrare men som också ger en förbannat skallvärk dagen efter. Jag är en idiot, men det är gott. :-)

På vägen ut ringde tjejen jag tidigare berättat om och ville mötas upp. Sagt och gjort så sågs vi utanför Pitcher's några minuter senare och efter att vi trackat Jonas och Sebbe lite för deras talfel (Ärbjudande, Änköping och annat kul) så gick vi till Musses för Ceder ville köpa groggvirke till sin flaska Gin som han hade hemma. Vi fick sällskap de sista metrarna av några tjejer som Ceder och grabbarna ville ha med, men de hade andra planer och knallade iväg. Årets ansiktsuttryck var solklart när Fredrik kom ut ur butiken med en stor flaska Grape Tonic under armen, och kvällen slutade ungefär där för mig och en till i alla fall. Jonas festade vidare in på småtimmarna och det var ett intressant meddelande på telefonsvararen signerat Lil' E (Emil, som tidigare varit så rädd för Killah B eller vad snubben på balkongen hette :) som innehöll allt från mordhot till blod på väggarna. Humor på morgonkvisten!

Det börjar dock bli lite mer seriöst med den där tjejen, men jag vet inte vad som händer nu... det är några spännande dagar framöver i alla fall. En ny nattklubb öppnar i stan också till helgen, klubb 360 med två våningar. Klart positivt, vi ska dit på fredag efter en eventuell förfest i Motala på matchen Motala - VSK.


GRATTIS JONAS, 21 ÅR!

1 Comments:

  • Haha, Aim förklarade verkligen allt om rörmokeri, det var just spännande att få veta att hans yrkesgrupp hade sjunkit till 64, och min till 58, vad det nu betydde.
    Tack för grattandet! :)

    By Anonymous Anonym, at 3:06 fm  

Skicka en kommentar

<< Home