Ett liv på tröskeln

torsdag, maj 31, 2007

Ångest

Nu sitter jag här med en hemtenta liggandes bredvid mig, precis som för ett par månader sedan. Det som skiljer det hela är att jag har helt bytt strategi. Istället för att belöna mig en massa på dagtid för att sedan tänkte jag nu skriva hemtentan på dagtid och straffa mig när jag slappar. Vi hade mer tid till denna tenta, och den är på ett par poäng mindre, men lika många sidor ska skrivas. Det är ingen skräll precis att jag åter igen har svårt att komma igång på allvar, det blir ett par meningar här och var och ångesten kommer krypandes. Förra gången mådde jag fysiskt och psykiskt dåligt efter att ha missbrukat godis och skrivit sent på nätterna och bara möglat i en vecka. Nu försöker jag piska mig själv till att göra något genom att bestraffa mig tills jag har gjort det jag ska. När jag då inte gör vad jag ska mår jag dåligt, igen... för att komma igång går bara inte.

Gårdagen var en härligt bitter bakisdag fylld av mörka känslor och tankar pga. lite saker jag inte vill gå in på närmare. Vädret var bistert också, det kan vara skönt när man är grinig. Jag gillar att vara bitter ibland, man stänger in sig i sig själv och får en vi mot dom- känsla fast man är ensam mot världen. Alla tankar och känslor fokuseras negativt men samtidigt råder en viss enighet inombords vilket ger ett visst lugn. Det är ett sätt att känna sig riktigt levande, på något vis.

Peder väckte mig imorse och påminde mig om att en del plikter gentemot Dynamiquen kvarstod. Etiketter skulle skrivas ut och hela upplagan skulle postas idag. Det var underbart att få det ur världen, trots att jag inte hann med någon frukost bortsett från ett par mackor och en burk majs. Konserverad majs har ersatt tonfisk som basföda till frukost. En burk majs är smidig att ta med, luktar inte tonfisk och smakar inte heller tonfisk. Majs har en lite knaprig konsistens och jag älskar att tugga ut de små flisorna som finns i varje majskorn och bita dem separat.

En av dagens bestraffningar var att tvinga mig själv till att äta något nyttigt, ja, till och med vegetariskt, till lunch. Jag kokade pasta och skulle precis till att öppna en burk tonfisk då jag förbjöd mig för att göra det, även om det är en bestraffning nog. Istället hackade jag ner en banan, ett genmodifierat och underbart hårt besprutat knallgrönt äpple och en avocado i min pasta och åt. Det var skitäckligt men fyllde sin funktion och jag förtjänade inget bättre.

Buggen är nu slut och det känns ganska bra, om än med en något bitter eftersmak. Jag hade planerat min tvålförbrukning så att den skulle ta slut lagom till den sista buggkursen då jag snålat i en vecka. På norrlands måste de ha tvål, då kunde jag ju passa på att knycka en ny tvål där. Tyvärr har norrlands såna där tvålbehållare som sitter fast på väggen. Jag fick snällt få utan tvål på toaletten i ett par dagar till och Biltemas golvsåpa fick funka istället. Biltemas såpa är ingen höjdare, särskilt inte om man har varit ute och är lite rund under fötterna när man ska hälla från dunken och blir stående med hela näven full av kläggig citrus.

Två dagar senare skulle jag till Snerkies och plugga hade jag tänkt. På Snerkies har de tvål, bra tvål. Självklart var den slut, någon annan fattig stackare med bristande moral hade redan korpat den ena och i den andra var det en tesked kvar i. Jag har nu gått utan tvål i några dagar innan jag idag äntligen svängde förbi apoteket. 49 spänn skulle de ha för någon supermild dundertvål. Fuck that. Apoteket lurade på mig nån skitkass billig tandkräm tidigare, det räcker så. Biltemas citrussåpa fick funka fram tills alldeles nyligen då jag köpte en Palmolive med mjölk och honung (?!) i på Statoil efter goda vitsord från Micke.

Nu ska jag tvätta händerna en stund med ny, härlig tvål och dra bort datastolen en bit. Min nya bestraffning är att så länge jag inte håller på och skriver hemtenta får jag inte sitta bekvämt.

Reklam kan vara kul ibland.

http://www.metacafe.com/watch/521170/funny_dutch_commercial/

Dagens låt står Beck för med låten Loser... passande.