Ett liv på tröskeln

tisdag, juni 26, 2007

Varmt välkommen till Uppsala, bitch!

Jag älskar Uppsala, men Uppsala besvarar inte mina känslor. I ett helt dygn har jag blivit motarbetad. Det började när jag kom till stan och skulle ta mig ut till Kantorn med bussen. Jag slog mig ner ganska långt bak och det dröjde bara några sekunder innan en stank av öl spred sig. Jag kastade några hatiska blickar mot tanten som satt två rader bort och skyllde allt på henne. När jag sedan skulle kliva av skulle jag plocka upp min väska från golvet. Mellan mina skor rann någon form av vätska som kom från min väska. Då kom jag på att jag, tillsammans med en hel hög nytvättad och nedvikt tvätt, packat med några ölburkar. Hurra!

Idag var tanken att ta en soft förmiddag. Jag hade köpt mjölk så att jag kunde käka gröt till frukost och solen skulle skina så vad passade bättre än att lägga sig på en filt i gräset? Till gröt behövs sylt, något jag givetvis glömt köpa. Istället fick det bli gröt med majs och avocado, en måttligt lyckad kombination. Solen gick i moln precis när jag kom ut och molntäcket bara fortsatte att växa så även det sket sig. Jag gick istället in och satte på ugnen då jag hittat en prima pizza i frysen som fick funka som lunch. När jag återvände till köket möttes jag av en hårig, grekisk gällivarerumpa som höll på att tvätta fönstrena. Han frågade om det var jag som hade satt på ugnen, och det var det. Han hade tvättat den, sa han, så det var bara att använda. Tyvärr hade han fumlat bort knappen till den lilla spärr som sitter strax ovanför handtaget så med en morakniv och en färgskrapa gav han sig på den igen och försökte bända upp den. En skruv på glaset lossnade, men istället för att skruva dit den så använde han lite trubbigt våld så var luckan öppen igen. Jag stoppade in min pizza, stängde ungen och glaset lossnade givetvis. Knappen var ju fortfarande borta så ungen gick fortfarande inte att få upp. Pizzan fick återvända in i frysen och greken fick göra ett nytt försök. Vad gör jag nu? Jag ska vara på förfest om en halvtimme, jag har inte käkat, jag har en grek i ugnen och allt skiter sig samtidigt. Fan!

Igår var jag på shoppingjakt. Jag ville ha ett par vita sneakers, en vit burberrypiké som jag visste fanns på Jaber och en svart luvtröja utan någontiong alls på. Jag gick hem med ett par skor. En svart luvröja är svårare än man tror att få tag på. Jag hade en gång en sådan som satt väldigt bra, helt ren utan någonting alls på. Dumt nog gav jag bort den till en tysk tjej i ett svagt tillfälle, så nu sitter jag här. Inte ens i Stockholm kunde jag hitta någon. Hela stan är fylld av pikétröjor i storlek Large, XL och XXL, men att få tag på någon som inte är ljusblå med bruna inslag i storlek medium eller small är hopplöst. Gant har en hel del, men de sitter inte bra och har usel kvalitet. Rean har knappt börjat och inte ens en vit Lacoste gick att uppbringa om man inte ville ha svettfläckar på kragen (nej tack, Janemars). Varför köper butikerna in så stora lager för fetton när det är samma visa år efter år? Jabba de Hut använder inte pikétröjor. Ugnen är fortfarande inte fixad. Greken har kilat och han tog tydligen knappen till ugnen med sig. Underbart...

Dagens låt blir en härlig nostalgitripp tillbaka till Oz. Hilltop Hoods - Stopping all stations