Ett liv på tröskeln

torsdag, juni 07, 2007

It's a beautiful day!

Idag är sommarens första dag. Det känns som så i alla fall, och det är härligt. Avslutningen med klassen i tisdags var något av en besvikelse då väldigt mycket folk hade samma idé som oss. Kön var helt sanslöst lång, och innan klockan var 7 på kvällen var det en ut, en in som gällde. Då var kön fortfarande runt 100m lång...

Jag har haft något av ett dilemma de senaste dagarna. Planen var att flytta in i Mickes korridor till hösten, men han hade lösa planer på att flytta ihop med sin flickvän, så då kändes det meningslöst att flytta dit. Istället började jag söka bostad på alla möjliga håll, och en dag ringde dem från Värmlands nation och frågade om jag fortfarande var intresserad av ett studentrum hos dem. Klart jag var, sa jag. Igår ringde dem igen och sa att det fanns ett rum ledigt. Idag kritade jag på kontraktet. I september flyttar jag till stan, och lämnar alltså Kantorn bakom mig. Det känns inte helt glädjefyllt ändå, jag trivs ypperligt bra på kantorn. Hyran är dock lägre, rummet lika stort fast finare och med egen dusch och toalett, läget är strålande bra och jag har tillgång till pingisrum även fast jag hatar pingis, bastu och uteplats med grill. Pingis är för utbytesstudenter. Själva huset var ganska slitet och köket är äckligare än det vi har nu. Å andra sidan så är nog jag en äckligare person än dem i korridoren, så det jämnar ut sig. De vet inte vad som väntar dem... Tror jag ska ta inspiration från Pedrams korridor och hur de välkomnar nytt korridorsfolk. De har en tavla uppsatt i köket där det står något om att Gud älskar dig och annat religiöst budskap. Om jag, det första jag gör, sätter upp en stor bild av Jesus på utsidan av min dörr och lägger ut lite broschyrer och propaganda från Vakttornet och Livets ord i korridoren kan det nog bli en intressant första tid.

Det är mycket annat bra som också händer. Jag slipper åka hem med mjölkbuss 804 idag, istället har jag en Volvo kombi med väl fungerande stereo, AC och gott sällskap. Promoe släpper dessutom nytt album idag, så då är också musiken fixad. Jag har dessutom börjat snickra på årets kanske märkligaste resa till nästa helg. Något officiellt namn för resan (brukar vara populärt annars) är ännu inte fastslaget men det blir en fulkulturell resa genom knätofsarnas högborg: Dalarna. Idén kläcktes sent igår kväll när jag egentligen borde ha packat, och ännu lite senare fanns en skiss klar. Tanken är att vi ska pricka av lite udda sevärdheter på vägen och om möjligt även klämma in lite daladans i Falun där storheterna Jannez spelar LIVE på Manges Loge fredagskvällen! Detta är den preliminära resplanen:

Vi inleder trippen med ett besök i Sala Silvergruva. Efter det finns möjligheten till bad i Siljan på vägen till Avesta. I Avesta finns det mycket kul att göra. De har ett myntmuseum med världens största mynt (!) som givetvis bara måste ses. Dessutom är ett stopp på Avesta Järnverk, som de fyndigt nog döpt till "Verket" inplanerat. På verket kan man knalla in i en masugn och lyssna på någon opera i en ugn (?) och dessutom har de någon magisk ficklampa (?!) som vi inte får missa. Resans höjdpunkt finner vi i Säter, där ett besök på Säters mentalvårdsmuseum står på schemat. Falun bjuder på Falu koppargruva och dansbandet Jannez (eventuellt, inte spikat). Övernattning sker antingen i Falu fängelse som är ett vandrarhem och inte alls så allvarligt som det låter, eller i en sommarstuga i Stjärnsund om den möjligheten finns. I Stjärnsund finns möjligheter till bad, myggjakt, grillning, ölhävning, fotboll, kanotutflykt (?) och minigolf. I närheten av Stjärnsund finns en annan by, Hofors, som erbjuder visade turer i Stollgången som är en 265m långt hål in i Storberget. Jag tror det kan bli en resa att minnas...

Nu måste jag hetspacka och städa rummet. Om två timmar bär det av mot Västerås och Arosvallen där VSK tar emot äckliga Assyriska från Södertälje. Storpublik, kanonväder och sommar, det är upplagd för fest!

Dagens låt blir till Looptroops ära med Chana Masala: