Ett liv på tröskeln

måndag, november 20, 2006

Studieteknik

Imorgon, tisdag, klockan 16.30 ska det ske. Jag, Per, ska kliva upp framför hela klassen och hålla ett 5 minuters långt föredrag om någonting på tyska. Det är direkt betygsrelaterat och det är just därför jag är ute i så god tid. Jag kom fram till ämnet jag skulle prata om redan igår natt och idag började jag min research om vad tyskarna skriver om vår folksport. Det visade sig att det fanns tre sidor om bandy ungefär, och efter en snabbgranskning av den ena kom jag fram till att de hade blandat ihop bandy, rinkbandy och ishockey i samma text. Ganska underhållande faktiskt, men föga förtroendeingivande. Jag börjar bli nervös på allvar.

Jag läste en bok om studieteknik för högskola och universitet förra veckan. Det var en mycket bra bok med vetenskapliga studier som visa
de både det ena och det andra. Det viktigaste enligt boken var dock att man var utvilad och motiverad, annars var det ingen idé att ens läsa. Jag upprepade det mantrat och drack istället öl och sov mig igenom hela helgen som gått, men har nu insett att den linjen är inte hållbar i längden. Jag lider av total motivationsbrist och frågar mig varje dag varför i helvete jag skulle läsa nybörjartyska för när jag vet hur tråkigt det är. Jag har dock släpat mig till föreläsningarna i snart en hel termin och tänker därför få godkänt i kursen, så därför straffar jag mig med mer arbete.

Samma bok skrev om studiemiljöer och hur bra det kunde vara med bakgrundsmusik. Jag nappade direkt då det är betydligt roligare att ruttna inifrån till lite glada toner än total tystnad. Det är bara det att enligt boken så ska just barockmusik vara överlägset när det gäller val av musik då det är monotona melodier utan överraskningar. Jag tankade hem en dubbelskiva med namnet Barock festival med förhoppningar om någorlunda glada bitar i alla fall, för festival låter ju kul. Jag hade fel, första låten plinkade glatt, men nu sitter jag här och scrollar bland tyska bandysidor samtidigt som musik som var poppis på topplistorna för 200 år sedan ungefär rullar ut från högtalarna. Jag är sjuk i huvudet...


Grattis Jocke & Elin, förlovade den 19/11 2006!


*OBS! Uppdaterat 20.17
Efter samtal med min lärare kan jag få uppskov tills nästa tisdag om jag vill. Underbart!

OBS! EXTRA! Dagens bevingade ord levererades precis av Sebbe:
"Seb. säger:
jobbade idag, kändfe mig otrolight seg, måste lida av kronisk seghet"
Vi har märkt det Sebastian, vi vet...