Ett liv på tröskeln

lördag, juni 30, 2007

En trygg tillvaro

Det märks att man lever ganska tryggt när på väg hem från en märklig efterfest runt fyra på morgonen passerar en söndersparkad golfvagn (!) i ett gathörn. Det är inga trasiga kanyler, slaktade bilar och brinnande oljefat precis. Living in the Trolley projects, lagom häftigt. Efterfesten var klart trevlig om än märklig. Jag och Sebbe inledde kvällen på en liten pubsväng i stan. Vi hamnade sedan hos en löst bekant som bor ca 600 meter från mig i ett brunt Svensson- mansion på 500 kvadrat. Det fanns badtunna utomhus, bastu, you name it. Trots att jag blev kvar till sent så missade jag tydligen matkrig och balkonghoppning. Innerstadskids sätt att skapa spänning i ett område där farliga gofvagnsligister lurar bakom knutarna...

Syrran berättade idag att de under den vidriga Sthlmsveckan i Båstad ska införa en ny pizza med Kobe- biff och lite annat kul på. Kobe- biff är köttet från en kossa som fått massa gott att äta och samtidigt får massage hela tiden. Smakar det så kostar det, 20 000kr ska en sådan pizza gå på. I norrland har de tydligen en annan "lyxpizza" fast på ett annat sätt: en inbakad cheeseburgare i en calzone. Jag nöjde mig med en vanlig Salame utan lök från Pizzeria Misto idag till "frukost".

Ett annat tecken på en väldigt trygg tillvaro är våra beloved hobbypoliser. Jag har inte kunnat tanka något på ett halvår ungefär pga. jobbiga routers. I torsdags kväll tog jag mig i kragen i brist på roligare saker att göra och bråkade med datorn i någon timme och fick äntligen fart på ett program som heter uTorrent. Allt funkade som det skulle och äntligen kunde jag bli en av de miljontals andra som ibland laddar hem något. Det tog en timme innan jag var anmäld och avstängd. Vem sitter då och lurar på mig strax innan midnatt en torsdagkväll? Det var knappast polisens specialstyrka. Ej heller företagets nitiska antipiratbyrå. Nej, det var Uppsalas egna nätverksmuppar som var på mig. Muppar... jag skrattade dock åt det hela. Det var absurt, men samtidigt härligt att det trots allt finns folk som har så pass trista liv att sånt här kan hända. Det gör att mitt liv helt plötsligt verkar spännande i klass med Steve McQueens.
.
Dagens låt väcker många minnen. Bry er inte om videon, det är något hemmabygge...