Ett liv på tröskeln

måndag, december 18, 2006

Livet är en fest

Äntligen är monsterpassen på de olika jobben över! Jag har jobbat lite drygt 40 timmar de senaste 3 dagarna och nattsömnen var bara ett minne blott tills igår. Igår var min första lediga dag och då hade jag en sak på schemat- att sova. Jag gick upp till vinden och låste in mig. Vid 11 så ringer mobilen men jag ignorerar den. Vid tre minuter över 11 ringer den igen, men den får ringa. Två minuter senare bankar det på dörren, det är pappa som vill ha hjälp med att bära något jäkla kylskåp. Jag tog min tid och åt frukost i luuugn och ro, lite irriterad över min förstörda dvala. Resten av dagen var lugn, spöade köket i badminton igen även om jag tappade ett set till Peter. På kvällen var det återsamling hos Peter för lite öl och grogg innan vi rörde oss mot restaurangfesten på Pluto. Det blev en mycket lyckad kväll.

Idag fick jag äntligen min efterlängtade sovmorgon och vaknade strax efter 13.00. Jag möts av ett erbjudande på en lägenhet i Uppsala, så nu är även den biten kirrad och jag är överlycklig. Allt går min väg just nu! Så gjorde det även den sista kvällen på Frösåker. Det var kallt, blåsigt och riktigt jävligt när jag kom dit. Det jag visste var att vi skulle vara i ladan, vilket aldrig är lovande. 200 pers skulle komma, och det var viktigt att allt blev bra. Mitt på gården hängde det likdelar från ett träd och innanför den mörka dörren stod en svart träskulptur som såg skitläskig ut. En mörk vikingabåt var uppställd utanför och inredningen såg skrämmande ut. Ska det här vara en julfest?! Allt blev ännu mer obehagligt då en trälåda full med sand ställdes upp utanför ingången till ladan. En fjant i säckväv hällde på ved och tände på. Det var tänkt att gästerna skulle gå på glödande kol på vägen in för att bli riktiga vikingar. När jag gick förbi hörde jag honom prata med ett par andra fjantar i säckväv (vikingar) om hur de skulle agera om någon snubblade och blev liggande i glöden. "Då rycker vi tag i honom fort som faan!" var planen. Högst förtroendeingivande...

I alla fall så föll bitarna på plats och det blev en dundersuccé. Det hela inleddes med ett mindre fiasko då vår "välkomstgrogg" bestod av kycklingbuljong, sjuka mängder rom, smör och socker. Vidrigt. 90% var också tyskar (!) och jag fick dra till med mina stora kunskaper och förklara att det var Hänchensuppe mit Rom som serverades. Kycklingsoppa med rom, ungefär. Jag har aldrig sett folk dricka så mycket och fortfarande inte bli redlösa. Helt otroligt! Det var vikingatema rakt igenom, med vikingmusik, en magdansös och en jäkla massa spex. Det skulle vara genuint, skränigt och lite ovårdat. Detta innebar att klättra upp på ett bord och släcka ljusen i takkronan med fingrarna var ett fullt normalt beteende som jag fick göra några gånger. Klart kul, oavsett, men slitigt.

Nu ska jag studsa in i duschen innan jag ska ner på stan för att köpa julklappar och käka frukost. Imorgon väntar ännu en hjärnblödning på Mälarenergi, och sedan onsdag på Nyqvarn, sen borde det vara ledigt framöver. Ikväll lutar det åt middag och pilsner på å med gänget från Frös. Livet är en fest! Håll med om det, folk och fä.